De volgende order! - Reisverslag uit Holmsund, Zweden van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu De volgende order! - Reisverslag uit Holmsund, Zweden van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu

De volgende order!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

09 December 2009 | Zweden, Holmsund

Hier weer een update! Afgelopen zaterdag zijn we in Finland aangekomen. Ik stond samen met de bootsman en de 2e stuurman voor op de bak voor het uitgeven van de trossen. Het was stervens koud (+1 graad) en tot overmaat van ramp begon het ook nog te sneeuwen. Op zo'n moment heeft het voordelen om machinist te zijn. Maar ja nadat de boot was vast geknoopt moesten de kranen uit de zeesjorring en moest onze portable gangway uit. De vaste gangway ging niet want er zat een tros in de weg. (voor de mensen die niet weten wat een gangway is: Dit is een trap om op het schip te komen! Zit die ook bij jullie nieuwe schip Willy?) Daarna hebben we lekker gegeten en 's avond dan toch nog maar even de Wal op. We waren met een grote groep: stuurman, 2e stuur, 3e stuur, 2e WTK, 2x 3e WTK en ik. Was erg gezellig. Misschien dat ik veel mensen nu uit de droom help maar varen is leuk en je komt op veel plekken op de wereld. Dit wil niet zeggen dat je er ook veel van ziet. Meestal ligt de haven ver buiten de stad. Overdag ben je aan het werk als machinist en als stuurman loop je 6 uur op 6 uur af in de haven. Dus als je dan een keer de wal op kan zie je meestal niet meer dan de plaatselijke kroeg voor een gezellige babbel en een biertje. Dinsdag avond waren we klaar en zijn toen rond een uur of 21 gaan varen. Aangezien we maar naar de overkant moesten, Holmsund, Zweden, waren we daar alweer vanochtend. Maar onze ligplaats is bezet en die komt waarschijnlijk donderdagavond en anders vrijdagochtend vrij dus we liggen nu rustig ten anker. Hier gaan we hout laden voor Alexandria, Egypte. Dit zal tot maandag duren want zaterdag middag en zondag werken ze niet in Zweden. Dus moeten we zaterdagavond maar even Zweden gaan bekijken (lees tekst hierboven)! Als we maandag of dinsdag klaar zijn dan varen we naar Kaskinen, Finland om nog een lading hout op te halen voor Beijaia, Algarije. Het is bij elkaar zo'n 16000m3! Vandaar is het ongeveer 12 dagen varen naar Algarije waar we dus na kerst aan zullen komen. Als alles goed verloopt zijn we 1 januari in Egypte en ze denken dat het lossen 10 dagen zal duren. Het gaat dus niet zo snel daar. Maar dat betekent wel dat ik waarschijnlijk in Egypte naar huis mag. Het einde is in ieder geval in zicht! Ik hou jullie weer op de hoogte.