Weer een berichtje van Jeroen himself! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu Weer een berichtje van Jeroen himself! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu

Weer een berichtje van Jeroen himself!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

09 September 2009 | Duitsland, Berlijn

Na in Esbjerg gelost te hebben zijn we in ballast naar Bremerhaven gevaren.Omdat we pas maandag het dok in konden en het pas Zaterdag was zouden we eigenlijk buiten ten anker gaan. Maar naar een paar telefoontjes kwam de loods aanboord en was er een mooi plekje achter het dok waar we aan de kade konden liggen. Iedereen blij want dan konden we zaterdag nog mooi even op stap :D Maandag zijn we het dok ingegaan. Het dok was ingezakt tot 5,5m en wij staken 5,3 meter. Ook is het dok 150m lang en het schip 143m. Het paste allemaal maar net dus. Aan het einde van de middag was het dok zijn ballastwater kwijt maar kwam het niet ver genoeg omhoog. We waren te zwaar. Dus moesten wij ook nog wat van ons ballastwater kwijt. Dinsdag was de grote vergadering over wat er allemaal gebeuren moest. Ondertussen waren ze bezig met het schip af te spuiten en nu zijn ze alle roest aan het verwijderen. De hele romp word namelijk opnieuw gespoten. Ook zijn ze begonnen met het overhalen van de hoofdmotor. Deze had een 12000 uren beurt nodig en dan word alles nagekeken. Vanochtend hebben we beide ankers laten vallen. Deze worden opnieuw gemerkt, ontroest en geverfd. Ook halen ze 2 grote deuken uit het schip. Dit doen ze door de platen weg te branden en er nieuwe voor terug te lassen. Daarnaast word de achterpiektank nog verstevigd. Al met al er is genoeg te doen. Heel veel word gedaan door mensen van de wal. Als alles goed is blijven we een week in dok en verplaatsen dan weer naar het plekje achter het dok. Waar de bodem van de ruimen nog word gestraald en helemaal opnieuw in de verf word gezet. Het overhalen van de hoofdmotor duurt toch 2 weken. Aan dek is er niet heel veel te doen. Veel word gedaan door mensen van de wal. Het grootste gedeelte is de machinekamer. Maar het is in ieder geval een mooie ervaring.

We hebben een omgekeerde weddenschap afgesloten. Hoe lang gaan we droog. Diegene die het goed heeft moet een doosje bier betalen. Ik had een week gezegd en dat gaat misschien nog wel eens uitkomen.

• 09 September 2009 - 20:04

Robert:

Dat gaat je bier kosten maat :P

• 11 September 2009 - 17:08

Alexandra:

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL veel plezier van't weekend;) Met A-K en je mama;)!
    Geniet ervan:D