Slinger de slinger - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu Slinger de slinger - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu

Slinger de slinger

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

08 November 2009 | Brazilië, Brasilia

Hallo lieve mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dus hier weer een update! Nadat we al dat hout hebben gelost in Marrokko zijn we doorgevaren naar Setubal, Portugal! Daar hebben we koperconcentraat geladen. Het was een grote rotzooi aanboord en overal zat koperconcentraat! Het stieft namelijk nogal bij het laden! Op een gegeven moment ben je er wel even flauw van. Toen alles erin zat op naar de Oceaan. Er stond een aardige deining en dat koperconcentraat hielp ook niet echt mee dus we hadden een slingertijd van tussen de 6 en 8 seconden! Dit betekent in 6 seconden van bakboord naar stuurboord en weer terug! Daar word je op een gegeven moment wel moe van. Voor de mensen die zich daar geen voorstelling van kunnen maken hier een kleine uitleg. Je staat 's ochtends op en je wilt je broek aan doen dan moet je op een been staan. Dat is al vrij lastig. Je weet in ieder geval wel meteen wat in je hut zeevast staat en wat niet! Dan ontbijt, iedereen zit aan tafel van voor naar achter te slingeren nog net niet van links naar rechts ;) Daarna lekker werken. Tussen de middag soep eten, een half bordje anders eet je schoot ook mee! Niks van erwten of spruiten bij de hoofdmaaltijd want dat rolt op de grond! 'S avond bij het avondeten maar iets van pasta want bitterballen, nee helaas! Even nog de koelkast met drank bijvullen voor vanavond! Dan vraag je je af waarom ze geen vierkante blikjes maken! Om 20 uur een bakje koffie op de brug! Er is maar een halve pot gezet want niemand heeft zin om te dweilen, dus kan je maar beter een half bakje inschenken voordat jij moet dweilen. 'S nachts in bed kun je maar beter op je buik liggen want op je zij rol je iedere keer om. Hopelijk hebben alle landrotten onder ons een beetje een indicatie! Af en toe een beetje over dreven maar dat maakt het duidelijk! Vrijdag de 30ste zijn we de Evenaar over gegaan. Na een heel ritueel samen met de 3e stuurman en 2e WTK hadden we ons certificaat binnen om de zuid in te mogen! Verdere details komen aan de hand van foto's thuis! 'S avond hadden we een lekkere BBQ op z'n filipijns! Uiteindelijk in Brazilië aangekomen! Daar ben ik weer naar Dek gegaan en hebben we 5 dagen gelost. Alles zit natuurlijk weer onder die fijnstof van een koperconcentraat! Vanmiddag om 14 uur onze tijd waren we los en nu varen we richting Canada! Daar gaan we een lading zinkconcentraat halen! Dus we blijven nog even lekker in het fijnstof. Die lading moet naar Finland dus ik kom alweer een aardig stukje dichterbij. Tegen de tijd dat wij in Finland zijn zal het rond 5 December zijn! We gaan helaas van de warmte naar de kou! Ik hou jullie op de hoogte en mochten er vragen zijn dan mail even naar Anne-Karien!

• 09 November 2009 - 07:11

Marleen:

Heej jeroen,

fijn om weer eens van je te horen!

Groetjes marleen

• 09 November 2009 - 17:19

Daan:

He broertje,

Hahaha ja ik kan er wel een voorstelling van maken. Lachen! Maar misschien naar een paar uur wat minder ;)

Tja dan ontkom je toch neit aan de kou. Dat wordt handschoenen en muts op :p

Groetjes Daan