Op naar de Golf van Aden.. - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu Op naar de Golf van Aden.. - Reisverslag uit Mogadishu, Somalië van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu

Op naar de Golf van Aden..

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

16 Augustus 2009 | Somalië, Mogadishu

Deze keer wat knip en plakwerk uit de mailtjes van Jeroen (mocht het niet zo soepel lezen ;)). Als het goed is varen ze rond deze tijd de Golf van Aden binnen. In de Golf van Aden hebben ze complete radiostilte. Als ze in de Rode Zee zijn aangekomen kan hij ons mailen of ze het allemaal hebben overleefd :P

Hier aanboord gaat alles goed. Morgen (15 aug) varen we onder Oman door naar de golf van Aden waar we ongeveer zondag eind van de middag zullen zijn. De afgelopen dagen zijn er allemaal voorbereidingen getroffen. Zo is er sjormateriaal aan dek gelegd om te gooien, zijn er brandslangen uitgerold zodat het lastiger word om langszij te komen en er zijn 2 poppen gemaakt van Wborg overalls die aan dek staan als afleiding. Ook zijn alle ingangen extra vast gezet met een stuk hout of een goede sjorband.
Vannochtend (14 aug) na de koffie hadden we brandrol. Dit is gewoon een oefening die iedere maand moet worden uitgevoerd. Eerst zegt iedereen wat zijn taak is en dan word er gezegd waar er brand is. Dit keer was dat in de noodgeneratorkamer. Er zijn dan 2 firefighting teams. 1 bestaande uit de 2 2e officieren en 1 team bestaande uit de 2 3e officieren. Iedereen moet dan ook echt al zijn spullen bij zich hebben en de 2 teams hun brandpakken aan en alle brandslangen die nodig zijn moeten worden uitgerold. Er word dan met behulp van portofoons het helemaal in scene gezet. Mijn taak was het assisteren van de HWTK. Als ik op de brug ben moet ik de 1e officier assisteren.
Met mijn takenboek gaat het goed. Ik heb al een hele plattegrond gemaakt van de Machinekamer zodat ik precies weet waar alles staat. Iedere ochtend heb ik een vast rondje. De ene dag peil ik alle tanks, de andere dag doe ik een temperature rondje en check ik alle oliepeilen.
Hier aanboord krijgen we via e-mail de wereldkrant uit Nederland, dus ik volg het nieuws ook wel een beetje daar. Ook zie ik het weer in Nederland, maar dat hangt maar een beetje rond de 20 graden. Zolang het niet benauwd is is dat goed te doen.
Vanaf vanavond (15 aug) gaat het extra wachtlopen in. Dit betekent een extra matroos op het achterdek. Vanaf 8 uur 's avonds komt er altijd al een matroos als extra uitkijk op de brug. Ook de MK moet eraan geloven en vanacht gaat de wacht in van 4 uur op, 8 uur af. De 3e heeft de 12-4 wacht, de 2e de 4-8 wacht en de Meester(HWTK) de 8-12 wacht. Ik loop met de 2e mee. Dus dat word vanavond vroeg naar bed en morgen vroeg op.
Kwa tijd lopen we nu een uur voor op jullie, dus als het hier 6 uur is is het bij jullie 5 uur.

  • 16 Augustus 2009 - 21:09

    Niky:

    Hee jongen

    Ik ben blij dat alles zo goed gaat.
    Laat ze maar eens zien dat het zeemansschap je toch wel een beetje in het bloed zit.
    En die piraten .... laat ze maar een poepie ruiken.
    Sterkte de komende dagenen en als je in Gibraltar bent kom ik we even langs.
    Behouden vaart.

  • 16 Augustus 2009 - 21:51

    Robert:

    Hey Ouwe!

    Spanning ten top!

    Fijn om te horen dat het allemaal volgens planning gaat.. we houden contact ;)

    Greetz!

  • 22 Augustus 2009 - 06:58

    Marjet:

    Heey Jeroentjee!
    Fijn te lezen dat je het goed heb!
    Klinkt allemaal maar ruig en spannend hoor die piraten ;):P
    Veel plezier nog daar!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Somalië, Mogadishu

Stage op de Amazoneborg

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2011

Op naar werelddeel 5: Noord-Amerika!

16 Januari 2010

Thuis!

11 Januari 2010

Binnen!

10 Januari 2010

De laatste haven!

06 Januari 2010

Ik kom naar huis!
Jeroen

Actief sinds 28 Juli 2009
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 32844

Voorgaande reizen:

24 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage op de Erieborg

29 Juli 2009 - 15 Januari 2010

Stage op de Amazoneborg

Landen bezocht: