Op de grote zee opweg naar wilmington - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu Op de grote zee opweg naar wilmington - Reisverslag uit Wilmington, Verenigde Staten van Jeroen Bek - WaarBenJij.nu

Op de grote zee opweg naar wilmington

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

29 Maart 2011 | Verenigde Staten, Wilmington

Lieve mensen,

Hier een teken van leven vanaf de grote Atlantische Oceaan. Nadat we in
Oxelosund (Zweden) staal hebben geladen zijn we onderweg gegaan naar Wilmington
in de VS. Het ligt net onder Philadelphia. In Goteburg (Zweden) hebben we nog
even brandstof ingenomen en daarna het ruime sop gekozen. We zijn langs
Denemarken en Nederland gekomen door het kanaal en toen onder Engeland de grote
plas op gevaren. Daar dobberen we nu alweer enige tijd rond. Staal is niet een
van de leukste lading om mee te varen omdat het schip dan een erg korte
slingertijd heeft en af en toe lange halen kan maken. Hier moet je dus echt
alledaagse dingen op gaan aanpassen. Zoals bijvoorbeeld maar een half bordje
soep, halve glazen drinken en geen ronde dingen als eten. Ook staat alles goed
zeevast. Iedereen heeft alleen wel nog een klein probleempje met douche. (Nee
Richard ik hoor je al denken: Zeker wie het zeepje mag vasthouden :P). Iedereen
heeft zijn eigen natte cel. Maar toen ik van de week aan het stoeien was met het
douchegordijn en na het afdrogen mijn hut in liep stond mijn halve hut blank. De
douchebak hier is maar 5 cm hoog en het drempeltje van de deur maar 2 cm dus als
je dus lekker aan het slingeren bent klotst het water zo je hut in. Dat is een
beetje een nadeel. Voor de verder rest gaat alles goed hier aanboord. We zitten
met 11 mensen aanboord en het is een mooi schip. Voor de techneuten onder ons:
er ligt een 9 cilinder Wartsila motor in met een cilinderdoorsnede van 320mm en
een vermogen van 4500 KW. Ik loop nu mee met de stuurmannen. Dit betekent dat ik
's ochtends om 4 uur op wacht ga met de 1e stuurman tot 8 uur. Daarna ga ik even
ontbijten en om half 9 ga ik aan dek tot 12 uur om de matrozen te helpen, lading
te controleren en onderhoudswerkzaamheden. Om half 1 is het eten en dan kruip ik
lekker mijn bedje in tot 3 uur. Daarna mijn schoolwerkzaamheden en om half 6 nog
even eten. Na de koffie op de brug om 8 uur kruip ik niet al te lang daarna mijn
bedje in want de wekker loopt weer vroeg af. Als alles een beetje meezit, we
hebben last van slecht weer, harde windstoten, stroom tegen, een deining van 5/6
meter hoog, zijn we 2 april aan de overkant. Wat onze volgende reis wordt is nog
niet bekend. We hopen natuurlijk naar de zuid want we hebben tussen Finland en
Zweden al door 70 cm dik ijs gevaren en was het buiten -20. Een beetje warmte
zou niet verkeerd zijn. :) Iedereen de groeten vanaf ongeveer 46 graden west op
de grote Atlantische Oceaan. Net onder de Great banks en New Foundland (Canada).
Ik probeer na de VS weer een berichtje te mailen.

Jeroen

  • 29 Maart 2011 - 19:23

    Simon:

    Hai Jeroen,
    De hoogste golven zijn beter dan school........toch.........? Goede trip!!

  • 31 Maart 2011 - 15:33

    Oma:

    Hallo Lieverd,

    Leuk om je verhaal te lezen. Hoop dat je goed aankomt in Wilmington.
    Please say hi for me.

    Tot gauw (over 100 dagen)

    Liefs oma

  • 31 Maart 2011 - 15:35

    Oma:

    Sorry foutje,
    Oma zei dikke kus!

    Dus dikke kus, van Oma!

  • 31 Maart 2011 - 21:01

    Roberto:

    Niet alleen bokma denk aan dat zeepje hahaha :)

    Succes ouwe ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Wilmington

Jeroen

Actief sinds 28 Juli 2009
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 32824

Voorgaande reizen:

24 Februari 2011 - 11 Juli 2011

Stage op de Erieborg

29 Juli 2009 - 15 Januari 2010

Stage op de Amazoneborg

Landen bezocht: